Leon diesel FR
Na 2,5 jaar met plezier in een oud type 130pk leon gereden te hebben heb ik een nieuw type met full options besteld, ik had in duitsland al gemerkt dat de nieuwe types een stuk trager waren dan de oude dus het moest dan maar de snelste worden die er in diesel formaat op de markt was. De FR dus, mooie auto op zich, slechte afwerking, heel veel dingen zijn het net niet zoals;
* de bluetooth telefoon, die werkt maar daar is ook alles mee gezegd, de besturing is compleet ruk als je meer dan 10 mensen in je telefoonboek hebt staan, je kunt het menu niet eens in het nederlands beluisteren, commando's moeten in het engels, duits spaans of andere vage talen ingesproken worden. De connectie daar in tegen is perfect, geluid ook en ik heb nooit klachten dat ze me niet kunnen verstaan, maar voor dat geld had ik beter een parrot kunnen nemen.
* usb stick, tsja het enige wat daar goed aan is is dat hij mooi weggewerkt is, voor de rest is hij echt wasted money, je krijgt niet te zien welke directory je ge-opend hebt, welk nummer je afspeeld en random is niet random maar altijd dezelfde volgorde, dan nog het nare eigenschapje, alleen de eerste 6 directories kun je gebruiken als cd en voor de rest heb je er niks aan. Info over hoe die zou gaan werken ( dus voordat ik de auto bestelde ) konden ze me bij 3 dealers niet geven, dat wisten ze niet.... Problemen met usb sticks heb ik trouwens nog nooit gehad, ik duw er gewoon de grootste bagger stickies in en die doen het altijd.
* schroeven, aaarrggggg als je toch ergens een schroef hebt zitten in je interieur en er is een stukje weggefreesd uit het plastick zodat er een dopje in past... stop dat dopje er dan ook in! Echt de afwerking naast de saaie look is echt slecht, de spleet in het middenconsole ( tussen radio en ventilator openening ) is niet gesloten en ook nog eens aan de linkerkant 1 milimeter verder ge-opend dan aan de rechterkant, kijk je naar voren en ben je een liliputter net als ik ( 1.72m ) dan kijk je onder tegen wat schroeven aan bij je zonne klepje.
* snelheid... het houd gewoon op als je 230 op de teller hebt staan, dan doet hij niets meer, terwijl hij makkelijk nog even een kilometr of 20 harder kan. Mijn oude seat rijd me er nu dus gewoon uit in duitsland, beetje jammer. Wat dan wel leuk is is dat hij er echt zo is, 6 keer schakelen en je zit aan de 220, even wahcten en 230 is er ook.
* vering, als je veel in de auto zit, koop dan vooral geen fr, je rug kan daar echt niet tegen. Je kunt natuurlijk snoei hard door de bochten nu alleen op de rechte stukken en vooral in het buitenland op slecht wegdek is echt niet prettig.
* cruise controll, werkt netjes, ook het van de cruiscontroll af gaan doet hij heel vloeiend alleen dan de plek waar hij zit... ik zet hem toch zeker 50% van de tijd aan wanneer ik links af richting aan wil geven, rond uit levens gevaarlijk, had dat ding op het stuur geplaatst denk ik dan.
* deur bekleding, bij een fiat panda is er nog meer tijd in gestoken om dat iets mooier te laten oogen, materiaal lijkt op dat van slOpel, meer zeg ik niet
* 12volt achterin, zelfs de el cheapo uitvoeing heeft een 12volt aansluiting in de kofferbak, waarom heeft de FR dat dan niet alsof ik geen gekoelde zaken mee wil nemen.
* turbo lagg , tsja maar dat was bekend, bij het wegrijden moet je net iets meer gas geven en na 10.000 km zou dat gepaard gaan met kabaal wat lijkt op een defecte drukgroep had ik gelezen, dat laatste heb ik nu pas rond de 35.000 maar goed, dat was bekend, wen je aan en je kunt andere mensen zeggen dat ze de auto niet af moeten laten slaan als ze wegrijden in je FRrrrrrrr
* achterklep, oowwwwwwww daar had ik ook al wat over gelezen maar ik dahct, "lekker boeiend dat die niet automatisch dicht valt" maar het is dus echt gewoon zwaar irritant dat hij heel goed open blijft staan maar juist niet met het kleinste zetje dicht valt
* waar zijn m'n gas veertjes onder de motorkap, ik schrok me kapot toen ik die metale staaf daar weer zag zitten, volgens mij had m'n oude toch af fabriek gasveren.
* WAAROM, en dan hebben we het wel om de etails maar dar betaal ik voor, WAAROM... waarom staat er niet heel mooi FR op de plastick kap die op het motoblok zit, bij de goedkopere versies staat toch ook vermeldt welk type TDI het is, tenminste dat was zo bij m'n oude leon.
Dan zijn er natuurlijk ook nog goeie dingen:
* hij trekt lekker vlot op, die jump start of hoe het dan heet is echt leuk
* stoelen zitten perfect
* ziet er geweldig mooi uit
* stoelverwarming doet het stukken beter dan in mn vorige auto
* achterin heb je voldoende ruimte om te zitten
* wegligging ( en dus niet comfort ) is veel beter dan m'n vorige leon
* stuur, echt dit bakkie heeft een geweldig stuur
* standaard super mooie velgen, ik heb dus die 17" gepakt omdat ik die 18" vergeleken met deze erg simpel vond, klein minpuntje is dan wel weer dat hij dan erg hoog op de poten staat, maarja het zijn wel mooie velgen

* geen storingen op de ramen en nog geen lekage gehad
* had ik de stoelen al vermeldt, die zitten goed ( kei hard maarja het is geen franse auto ), ook de hoofdsteunen zijn gewoon bruikbaar
* prijs, vergelijk hem met een A3 ofzo en dan weet je waarom heel veel dingen het "net niet" zijn, hij kost met alle opties maar 36.500